Resedagbok från Fiji

Fiji

Tisdag 19 december 1989

Planet landade i Nadi ungefär halv fem på morgonen. En tant mötte oss där och gav oss varsitt halsband och skaffade en bil till hotellet. Det må jag då säga var en kulturchock. Från Waikikis höga hus, stress och trängsel åkte vi rätt ut i bondvischan där allt mest såg fattigt och eländigt ut. När jag då såg en ödla på väggen i receptionen var det, tillsammans med den fuktiga hettan (så tidigt på morgonen ja), så att jag började fundera på att vända i dörren. I alla fall fick vi vårt rum, jättefint och stort, och gick och la oss. Då var klockan halv sex på morgonen.

Vaknade vid halv åtta se'n, definitivt. Tog en liten dusch och döm om min förvåning när det bara var kallvatten som kom. Se'n var det dags för nästa stora chock. När man gick ut var det precis som att gå emot en vägg. Det var fruktansvärt varmt och fuktigt. Frukosten åt vi på hotellet, en riktigt bastant en. Vi började med papaya, se'n cornflakes, bacon och ägg, rostat bröd och kaffe som var som te.

Dagen spenderade vi först i skuggan på hotellgården. Se'n vid tvåtiden tog vi bussen till Nadi Town. Och det vill jag lova var en ny erfarenhet. Bussen hade så kallad naturlig luftkonditionering, inga fönsterrutor och där var fullt med indier. I stan handlade jag ett linne, en stor t-shirt och massa vykort. När vi hade gjort stan, det var bara en gata som kanske var 500 m lång, tog vi bussen tillbaka till hotellet.

Förresten, de kör på vänster sida här och ingen på hotellet vet vägen till stranden. När vi började titta på alla broschyrer över olika rundturer blev vi nästan chockade. Det var svindyrt. 500-600 svenska kronor i genomsnitt. Tyvärr var det nästan lika dyrt att hyra bil.

Vid middagstid var vi tvungna att byta rum. Det vi hade var familjerummet, jag tyckte väl att det var bra stort för oss två. Vi fick ett litet mindre längre in i byggnaden och utan balkong. Nu var det ganska bra byte ändå för i denna duschen fanns det varmvatten.

Middag åt vi på hotellet. Teriyaki stek med ananas och massa annat gojs. Det var gott, köttet i alla fall. Billigt är det här också. Se'n gick vi och la oss, helt utmattade, då var klockan halv tio.

Onsdag 20 december 1989

Vaknade klockan nio, så det blev bara att klä på sig och storma ner till frukosten, den serverar de bara till tio. Se'n gick vi upp och jag duschade och gjorde mig i ordning. Idag skulle vi ta en taxi till stranden hade vi bestämt. Nå'n måste ju veta var den ligger. När vi väl satt oss i taxin sa chauffören att denna stranden inte var bra. För 40 F$ kunde han ta oss till en jättefin vit sandstrand med stora vita vågor. Efter lite överläggande gick vi med på det. På vägen stannade vi och köpte massor av dricka. Se'n fortsatte vi, säkert en mil, på den sämsta väg jag nå'nsin åkt på. Äntligen var vi framme efter en timmes bilfärd. Det var nog den vackraste strand jag varit på, Natadula Beach, jättevit och jättevågor. Först vågade jag inte gå i alls. Jag tog nämligen ut mina linser i går kväll och satte inte i dem igen i morse med tanke på vattnet. Så jag såg lite dåligt och det var inte så bra när det var så'na vågor. Visade det sig se'n. För efter två timmer i solen var jag så varm att jag bara måste bada. Det gick jättebra i början, men eftersom jag är så kort som jag nu är bottnade jag knappt utanför brytningen, då är det svårt att hoppa med vågorna. Så, jag hamnade mitt i en brytning (på en jättevåg naturligtvis) och tonvis med vatten vräkte ner mig så jag slog kinden i botten. Och ingen aning hade jag om vad som var upp eller ner. När jag se'n, halvchockad, stapplade in mot stranden hamnade jag återigen i en brytning. Och denna gången trodde jag alldeles säkert att jag skulle drunkna. Vattnet formligen virvlade omkring mig, uppe, nere och på sidorna. Tappade fullkomligt orienteringen och precis när jag inte orkade hålla andan längre kom jag upp till ytan. Då bestämde jag att det var slutbadat för idag, åtminstone på det stället. En lugn pool möjligtvis.

När vi åkte hem vid tretiden, vår taxichaufför stod och väntade på oss hela tiden, frågade Lal, som han hette, om vi ville ta en tripp till Suva på fredag. För 100 F$ skulle han köra oss tur och retur plus vara vår privata guide. Det tyckte vi lät bra så vi bestämde att han skulle hämta oss halv nio på fredag.

När vi kom tillbaka till hotellet badade vi lite i poolen, se'n satt vi lite där på gården och jag upptäckte att jag fått lite för mycket solbränna på mig idag. Det brände ordentligt.

Middag åt vi på hotellet idag med. Jag tog curry lamm och tropisk fruktsallad. Jättegott. Efter maten tittade vi lite på dagens videofilm, men den var otroligt dålig så vi gick efter tjugo minuter. Se'n fanns det inget mer att göra här, bara gå och lägga sig. Då var klockan tio.

Torsdag 21 december 1989

Vaknade klockan åtta. Idag gjorde det ont i duschen. Det brände ordentligt lite överallt, speciellt på sidorna. Tog massa after sun på mig och hoppas det hjälper.

Idag gjorde jag ingenting, bara höll mig i skuggan och badade i poolen. Stefan tog en promenad till stranden. När han kom tillbaka rapporterade han att det var infödingarnas paradis och stranden var inte sådär jättefin.

På kvällen tog vi bussen in till stan och åt middag på nå't som hette Dragon's Palace. Det var god mat och jättebilligt. Se'n tog vi taxi tillbaka till hotellet. Den chauffören sa att efter nio på kvällen är det svårt att få tag i en taxi för indierna är så rädda för fijianerna att de inte vågar vara ute sent. Det hade jag också varit om jag vore indier. När vi kom fram tog vi en öl (ja, jag också) se'n gick vi och la oss. Då var klockan halv tio. Detta måste vara paradiset för en utarbetad, sönderstressad själ.

Fredag 22 december 1989

Hade satt klockan på ringning klockan sju. Det var ganska jobbigt att gå upp så tidigt. Vi skulle ju ut med vår taxichaufför idag. Han kom ungefär kvart över åtta och då bar det iväg. Först åkte vi till Pacific Harbour Cultural Centre. Ett ställe där fijianerna lever som de gjorde för hundra år se'n. Där blev vi behandlade som riktiga turister, jag avskyr det. En guide som står och pekar på och pratar om sån't han tycker är intressant. Vi fick göra en båttur också runt en konstgjord ö och titta på hur fijianerna förr i världen gjorde kläder, vapen och eld. Jag tycker sån't är urtråkigt. Se'n åkte vi vidare till Orchid Island, där hade de olika djur i bur och en park med olika växter. Det bästa med detta stoppet var att jag hittade en katt som jag fjäskade med en stund. Gud, vad jag längtar efter Tinto. Därefter åkte vi vidare till ett ställe utanför Suva, Lalma tror jag det hette, där vi åt lunch på Castle Restaurant. God och billig mat där också. Se'n åkte vi till Suva och vände och åkte tillbaka igen. På hemvägen stannade vi vid en souvenirshop där de hade mycket snygga och billiga saker. Tyvärr kan man ju inte ta med sig så mycket i ryggsäcken så jag köpte bara ett halsband och ett armband av svart korall. När vi kom tillbaka till hotellet bestämde vi att vi inte behövde nå'n middag, så Stefan köpte lite öl och satte oss ute. Myggorna bet mig som om de inte fått mat på två veckor. Klockan nio gick vi in och tittade på kvällens videofilm, Jagged edge, med Jeff Bridges och Glenn Close. Den var väl ganska bra förutom att det var svårt att hänga med på grund av utomordentligt dåligt ljud och ett j-a rännande av infödingsbarnen. Se'n gick vi och la oss. Då var klockan halv elva.

Lördag 23 december 1989

Vaknade klockan åtta. Visste inte vad vi skulle göra idag så vi åkte in till stan och hör och häpna: det var rena julrushen. Folk och bilar precis överallt. Gick omkring lite, postade våra vykort och tog en cola, se'n åkte vi tillbaka till hotellet och slösade bort vår tid med att göra ingenting. Frampå kvällen åkte vi in till stan igen, för att äta middag på Dragon's Palace. Det var lika gott idag. När vi skulle tillbaka till hotellet var det knappt vi fick tag på en taxi. Till slut lyckades vi och fick återigen höra historien om de elaka fijianerna. Tittade en stund på kvällens videofilm, Den vilda jakten på stenen, men den har jag sett minst tre gånger så det var inget roligt. Tvättade upp mina kläder i tvättstället, nu luktar de klor istället för svett. Jag vet inte vilket som är värst. Gick och la oss klockan tio.

Söndag 24 december 1989

Julafton! Vaknade klockan åtta. Se'n gjorde vi ingenting på hela da'n. Låg och slappade i skuggan tills det började regna. Det visade sig vara snabbt övergående. Känns konstigt att fira jul här, så långt hemifrån och med denna värme. Vid sjutiden på kvällen gick jag ner till receptionen och beställde ett samtal hem. Det var upptaget, då var klockan bara åtta på morgonen hemma. Efter en halvtimme var det fortfarande upptaget. Då tyckte jag att det fick vänta till efter middagen. Klockan nio, äntligen, blev samtalet klart. Alla mår bra, inklusive Tinto och det regnar hemma. Mor och far skall åka till Kicki och fira jul i kväll. Bra, så är de inte ensamma.

Smakade en specialdrink i baren. Taste of Honey, den var god men ganska stark. Efter det satte vi oss ute, men myggorna var fortfarande vakna (de skall egentligen gå och lägga sig vid nio) så vi gick upp och la oss. Då var klockan tio.

Måndag 25 december 1989

Vaknade kvart i nio. Duschade, åt frukost, se'n började eldprovet. Sista da'n här på Fiji utan att göra nå'nting. Satt mest och läste i skuggan. Läste till och med ut boken, Benfolket av Keri Hulme. Ganska skönt för nu lämnar jag den här, de har en liten bokhylla där man lämnar sin gamla bok och tar en ny. Det fanns ingen för mig, bara holländska, jag vill ändå inte ha nå'n. Började packa på eftermidda'n, allting blev nästan färdigt. Det är bara så'nt som tvål och sovtröja kvar. Åt en tidig middag, se'n tog vi två drinkar i baren, Christmas Fire och Fluffy Duck. Den första var det rom i och i den andra var det gin. Men de var drickbara båda två. Gick och la oss halv tio.

Tisdag 26 december 1989

Telefonen ringde! Då var klockan ett, fast Stefan beställt väckning klockan två. Gjorde oss i ordning i alla fall, det tog en halvtimme. Se'n satt vi bara och väntade på bilen Stefan beställt till halv tre. Den kom kvart över två, se'n bar det i väg till MÅLET.